ZWOLLE - Een man van 41 uit Assen is aangehouden voor fraude met een gestolen pinpas. De man probeerde bij een winkel in Zwolle dure producten te kopen, waaronder de nieuwste IPhone, met een gestolen bankpas van een vrouw van 90 uit Zwolle.


Winkelmedewerkers vertrouwden de situatie niet en spraken de man aan. In afwachting van de komst van de politie hielden ze de verdachte op. De man gebruikte voor de aankoop een bankpas die bij het slachtoffer was buitgemaakt door bankhelpdeskfraude.

Agenten hebben contact gelegd met het slachtoffer. De vrouw gaf aan enkele uren met een ‘bankmedewerker’ gesproken te hebben. De 41-jarige man is aangehouden voor fraude. Verder onderzoek naar mogelijk meer betrokkenen is opgestart.

Bankhelpdeskfraude

De politie waarschuwt voor oplichters die u bellen uit naam van de bank. Deze oplichters winnen het vertrouwen van hun slachtoffer door zich voor te doen als een bankmedewerker. Deze ‘medewerker’ probeert u ervan te overtuigen dat uw bankrekening is gehackt en dat u uw geld beter kunt overmaken naar een ‘veilige rekening’ of dat uw pasje besmet is en bieden aan die op te halen en te vernieuwen. Ze doen er alles aan om het zo geloofwaardig mogelijk te laten lijken.

In werkelijkheid heeft u dus een crimineel aan de telefoon. Trap er niet in! Uw bank zal u nooit vragen om uw geld over te maken naar een ander rekeningnummer of uw pasje mee te geven (inclusief pincode) aan een medewerker.

Krijgt u zo’n telefoontje? Hang de telefoon op, bel zelf uw bank en wacht totdat u daadwerkelijk iemand aan de lijn hebt. Dan kunt u zelf controleren of u zich écht ongerust moet maken over uw rekening. Laat uw familieleden eventueel helpen en meeluisteren met het gesprek met de échte bank.

2023254632 MvS